top of page

Oppimistaidon palveluntarjoajat

Oppimistaito on pieni, monialainen asiantuntijayhteisö. Työskentelemme laajasti monikielisyyteen, suomen kielen oppimiseen ja oppimisvaikeuksiin liittyvien aiheiden parissa. Meillä kaikilla on vähintään 20 vuoden kokemus alalla työskentelystä.​​​

Anu Arvonen

(FM, erityisopettaja, suomen kielen opettaja):

 

Olen erikoistunut monikielisten opiskelijoiden tuen tarpeiden tunnistamiseen. Oppimistaidossa työhöni ovat kuuluneet oppimisvaikeuksien arviointi, opettajien ja muiden ammattilaisten täydennyskoulutukset, erityisopetus nuorten ja aikuisten maahanmuuttajien koulutuksissa sekä erityiseen tukeen liittyvät kehittämistehtävät. Tällä hetkellä olen kiinnostunut etenkin siitä, miten tukea perustaitojen oppimista aikuisiällä.  

 

Työskentelin reilun vuosikymmenen pelkästään omalla toiminimelläni. Elokuusta 2024 alkaen palaan päätoimisesti takaisin opetustyöhön, erityisopettajaksi aikuisten perusopetukseen. Oppimistaidon kautta teen jatkossakin asiakastyötä ja pidän joitakin koulutuspuheenvuoroja. 

 

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anu-arvonen

Asiakasrekisterin tietosuojaseloste_Tmi Anu Arvonen

Terhi Lammi

(FM, suomen kielen opettaja, luku- ja kirjoitustaidon opettaja, kääntäjä): 

Olen opettanut suomen kieltä kaikilla eri kielitaitotasoilla alkeista edistyneisiin, niin korkeasti koulutetuille kuin luku- ja kirjoitustaidottomille aikuisille. Ääntämisen ja suullisen kielitaidon sekä erikoisalojen sanaston ja rakenteiden opettaminen ovat erityisosaamistani.

 

Lisäksi olen tehnyt mm. terminologia-, sanakirja- ja käännöstöitä sekä työskennellyt opetuksen suunnittelu- ja kehittämistehtävissä.

LinkedIn https://www.linkedin.com/in/terhi-lammi/

​​

Copy of Terhi L_edited.jpg

Anne Nurminen 

(KM, laillistettu psykologi): 

​​​

Minulla on pitkä kokemus psykologina eri kieli- ja kulttuuritaustaisten asiakkaiden kanssa. Viime vuosina yrittäjänä olen keskittynyt nuorten ja aikuisten maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien ja opiskeluedellytysten arviointiin.  Asiakkaita ohjautuu työllisyyspalveluista ja oppilaitoksista. Teen myös koulupsykologin tutkimuksia hyvinvointialueille ostopalveluna. Lisäksi olen työskennellyt psykologina hankkeissa, joissa on  kehitetty palveluja ihmiskauppan uhreille ja traumatisoituneille pakolais- ja turvapaikanhakijoille.  

Asiakastyön lisäksi olen kouluttanut ammattilaisia oppimisvaikeuksien arvioinnin ja traumatisoitumisen teemoista sekä osallistunut kehittämishankkeisiin. Yhdessä hankkeessa kirjoitettiin myös aiheesta kirja: Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien tunnistaminen (Arvonen, Katva ja Nurminen, 2010, PS-kustannus). Olen kouluttautunut myös neuropsykiatriseksi valmentajaksi ja työnohjaajaksi.

Galina-Ganna Oikkonen (kutsumanimi Ganna)

(PsM, laillistettu psykologi): 

 

Olen laillistettu venäjänkielinen suomea taitava psykologi, joilla on toimilupa sekä Venäjällä että Suomessa (Valvira). Lisäksi olen musiikkikasvattaja sekä pianon- ja haitarinsoiton opettaja (konservatoriotason koulutus). Minulla on kokemusta yllä mainituilla aloilta yhteensä 42 vuotta. 

 

Tarjoan psykologipalveluita suomeksi, englanniksi ja venäjäksi, tarvittaessa myös viittomakieltä käyttäen. Palveluitani ovat:

  • psykologin vastaanotto, mahdollisuus psykologisiin tutkimuksiin venäjänkielisille lapsille, nuorille ja aikuisille

  • venäjänkielisten lapsiperheiden psyko-sosiaalinen valmennus suomalaiseen yhteiskuntaan sopeuttamiseksi: suomen kieli, koulutus ja kulttuurintuntemus 

  • lapsuusajan ristiriitojen ennaltaehkäisy ja hoito kulttuuristen harjoitteiden keinoin

  • aikuisten taide-, liikunta- ja luovat harjoitteet ennaltaehkäisevinä ja korjaavina toimina

  • erilaisten kiusaamistilanteiden hoito, selviytyminen ja puuttuminen 

  • työterveyspsykologin vastaanotto ja konsultaatiot, työkyvynarviot

  • muut psykologiset tutkimukset.

 

Koulutukseni: Psykologian maisteri 2001 JYU (Venäläisen tutkinnon Suomeen pätevöittävä koulutus), laillistettu psykologi (TEO), laillistettu musiikinopettaja, Exnerin Comprehensive systeemin mukainen Rorschach-koulutus, traumaattisten kriisien koulutus, NEPSY-II, WAIS-III, WISC-IV, HTP, WPPSI-III, WCST, MMPI, ADI-R, Alakouluikäisten tunne-elämän tutkimus ilman projektiivisia menetelmiä.

bottom of page